Technologie

Technologie

 

370

In vroegere dagen vertrokken schepen en vliegtuigen en in sommige gevallen werd daarvan nooit meer iets vernomen. Toen kon dat, maar met de huidige technologische stand van zaken is dat zo goed als onmogelijk. De wereld wordt omringd door satellieten die alles tot op de vierkante meter kunnen vastleggen wat er waar dan ook ter wereld gebeurt. Een groot vliegtuig zoals de Boeing 777 kan kennelijk desondanks verdwijnen zonder ook maar een spoor achter te laten. Sinds de verdwijning van Malaysia Airlines vlucht MH370 zijn er veel mensen die zich afvragen hoe het in 's hemelsnaam mogelijk is dat vandaag de dag met alle technische middelen die de mensheid ter beschikking staan, een compleet vliegtuig in het niets verdwijnt.

tijdreizigers-wetenschap

Tijdreizen wordt al sinds de negende eeuw voor Christus beschreven, in een tekst van de Mahabharata. Zelfs onze voorouders vroegen zich af of we door de tijd kunnen reizen. Terwijl natuurkundigen de wetenschap achter tijdreizen blijven bestuderen, zijn er maar weinig mensen die gewoon vragen of er ook mensen uit de toekomst onder ons zijn. Ze bestaan: mensen die uit de toekomst komen. Tenminste, op internet. De één zegt een soort geheim agent te zijn die in 2061 samen met andere agenten is teruggestuurd naar 2011. Ze moesten getuigenissen met rampzalige gevolgen analyseren en erachter komen wie daar verantwoordelijk voor waren.

quant_98601

De Quant e-Sportlimousine is vierwielaangedreven en heeft een continu vermogen van 653 pk (piekvermogen 925 pk). Van 0-100 km/u in 2,8 sec. Piek torque per wiel: 2900 NM (in totaal dus 4 x 2900 NM). Max. snelheid: 380 km/u. Maar het beste is: hij gebruikt geen benzine/diesel of andere "fossiele" brandstoffen, maar zout water! Met een voorraad van 2 x 200 liter zoutwater is de verwachte maximale bereik rond de 600 km. Dit is gemiddeld vijf keer meer dan de huidige puur electrische auto's. Voor elk wiel is er een electromotor. Het vermogen wordt geleverd door electrochemische reactie die door zout water ("electrolietoplossingen" om precies te zijn) wordt opgewekt.

aandrijving-nasa

De Britse wetenschapper Roger Shawyer probeert mensen al enige jaren warm te maken voor zijn EmDrive, die stuwkracht genereert door microgolven in een afgesloten ruimte op elkaar te laten botsen. Volgens critici kan zijn systeem niet werken omdat het in strijd is met de Wet van behoud van impulsmoment. Chinese wetenschappers bouwden afgelopen jaar een eigen EmDrive en bevestigden dat het apparaat werkt. Het zou volgens het team kunnen fungeren als aandrijving voor satellieten. Er was weinig aandacht voor de resultaten en het leek alsof niemand in het Westen het kon geloven.

Tesla

De Amerikaanse producent van luxueuze elektrische wagens Tesla gaat zijn technologie openstellen voor iedereen. Meer elektrische wagens in het straatbeeld krijgen is belangrijker dan de concurrentiestrijd, redeneert Tesla-oprichter Elon Musk.  "Al onze patenten behoren jullie toe", zo schrijft Musk in een blogbericht op de Tesla-website. De oprichter en CEO hoopt dat de "open source"-geest de technologische ontwikkeling van elektrische voertuigen een duwtje in de rug zal geven. "We voelden ons gedwongen om patenten aan te vragen, omdat we vreesden dat de grote autoconcerns onze technologie zouden kopiëren en dan hun macht bij productie, verkoop en marketing zouden aanwenden om ons te verpletteren.

Biobrandstof gemaakt van algen is een serieus antwoord op het wereldwijde energievraagstuk. Dat tonen onderzoekers aan. Algen kunnen een groot deel van de energie die de mensheid nodig heeft, leveren.De onderzoekers bestudeerden micro-algen en waren met name geïnteresseerd in hun productiviteit wereldwijd. Wat leverden die algen nu precies op en kunnen algen met die opbrengst in het achterhoofd werkelijk een oplossing voor het steeds dringendere energievraagstuk zijn? “Ons doel was niet om de bestaande literatuur te weerleggen, maar om een grondiger, accurater en realistischer assessment van de huidige wereldwijde microalgen-oogst te produceren,” legt onderzoeker Jeff Moody uit.

Scott en Julie Brusaw, het koppel achter het bedrijf ‘Solar Roadways’ , hadden een droom om de asfalt op de Amerikaanse wegen en parkeerterreinen te vervangen door energieproducerende zonnepanelen die sterk genoeg zijn om het rijverkeer te weerstaan. Na een 8 jaar lange strijd van veel experimenteren en het zoeken naar beschikbare fondsen, onthult het koppel en hun bedrijf nu hun eerste parkeerterrein bestaande uit zonnepanelen! Het parkeerterrein – dat evenveel zonne-energiegenereert als een zonne-installatie van 3600 Watt – bestaat uit verschillende lagen volledig bedekt met supersterk textuurglas.

Website en/of domeinnaam united-lightworkers.be te koop. Meer info

enfrdees