Elk leven kent periodes waarin het allemaal wat minder makkelijk lijkt te gaan. Wanneer alles op je af komt kan dat met je hooggevoeligheid extra heftig binnenkomen. Het is juist dan de kunst om niet uit balans te raken. Leer ook dan in je kracht te blijven met onderstaande tips.

 

Hoogsensitief

1. Welke houding kies je?

Je kunt te midden van de ellende ter plekke besluiten hoe je het wilt zien: als een zware last die je moet dragen of als een pittige maar uitdagende en verdiepende situatie. Hiermee hoef je niet ineens blij te worden om iets wat je als onprettig ervaart. Je kiest eenvoudigweg om de situatie aan te gaan óf over je heen te laten komen. Dat laatste kost veel energie en maakt het nog zwaarder dan het in wezen al voelt omdat je je dan ook nog verzet. Heel simpel kun je de situatie al aan gaan al doen door ‘problemen’ ‘uitdagingen’ te gaan noemen.


In sommige gevallen als (terminale) ziektes van jezelf en/of anderen draait het om verlies en loslaten. Je zou dan in plaats van enkel het verlies ook stil kunnen staan bij de verbinding die er nog wél is. Wanneer je de situatie aangaat accepteer je de situatie waarin je je bevindt. Geef je gevoelens de ruimte, accepteer wat je niet kunt veranderen en geniet van de kleine momenten.

2. Zet jouw basis op nummer 1

Zorg dat je goed eet, rustig slaapt en voldoende tijd voor jezelf neemt in alle hectiek.

Doe iets wat bij jou past:

  • Ga wandelen als je je daar lekker bij voelt of je gedachten mee kunt verzetten.
  • Schrijf van je af of maak een gedicht
  • Neem bewust een kopje thee

Kijk naar een leuk en/of ontspannend programma of film

 

3. Verwen jezelf!

Ga iets doen waar je echt van geniet. Koop lekkere bonbons, neem een warm bad, droom weg bij fijne muziek of koop iets leuks voor jezelf. Deze aandacht voor jezelf helpt je een balans te houden wanneer er zaken zijn die veel energie kosten en een wissel trekken op je emoties.

4. Vraag hulp

Omdat we zelf van nature dienstbaar zijn vergeten we vaak dat we zelf ook best weleens wat hulp kunnen gebruiken. Zeker als je gewend bent vanuit je vroege jeugd dat dit de (enige) manier was om aandacht te krijgen kan dat er diep ingebakken zitten. Vind jij het ook maar lastig om hulp te vragen? Onthoud het volgende dan goed: door hulp te vragen gééf je iets. Sta eens stil bij het gevoel dat je krijgt als je er voor een ander mag zijn. Dat is toch fantastisch om die ander te geven! Je slaat twee vliegen in één klap: je hoeft het niet alleen te doen én je geeft de ander een fijn gevoel door de hulp die hij/zij je mag geven.

5. Focus op mogelijkheden

Geen geld voor een aantal van bovenstaande tips?


Wanneer je geen geld hebt ga je daar dan niet op focussen maar zoek naar iets wat weinig of geen geld kost. Jij kiest hoe je met de situatie omgaat, laat omstandigheden, welke dat ook mogen zijn, niet steeds je humeur en ‘zijn’ beïnvloeden.Wanneer er van alles tegen zit focussen we als mensen al vrij snel op wat er allemaal niet gaat. Met als gevolg dat het steeds aandacht en energie krijgt en daarmee steeds groter wordt. Negeren is natuurlijk geen handig alternatief want daarmee verdwijnt de situatie niet.

Focus in plaats daarvan op wat wél kan en wél haalbaar is. Maak er wat leuks van. Wanneer je bijvoorbeeld weinig geld hebt, boor dan je creatieve kant eens aan voor leuke alternatieven die goedkoop of gratis zijn maar onbetaalbaar als ervaring. Ze zijn er! Geld is maar een middel, meer niet.

 

door : Maaike Kruijsen

 

Lees ook:

 

 

Bron: Nieuwetijdskind

 {fcomment id=2933}

Website en/of domeinnaam united-lightworkers.be te koop. Meer info

enfrdees