Postitief Denken. Veel van de mensen die ik via STAP uit de MATRIX ken, houden zich er mee bezig. Misschien jij ook wel? En misschien ken je dan ook het gevoel van: 'Nu doe ik zo mijn best om positief te zijn en zo mijn leven te verbeteren, maar de resultaten zijn eigenlijk maar minimaal'. Persoonlijk is dat gevoel me vaker dan eens bekopen. 'Doe ik iets verkeerd?', 'Denk ik wel positief genoeg?' of bijvoorbeeld 'Werkt het überhaupt wel?', zijn allemaal dingen die regelmatig door mijn hoofd zijn gegaan. Want ook al wist ik nog zo goed hoe het allemaal in elkaar steekt en al doe ik nog zo mijn best.

 

Op één of andere manier stagneert het op een zeker moment en kom ik in de spagaat van 'theorie en praktijk' terecht. In theorie weet ik het allemaal wel, maar om het in de praktijk te gebruiken is toch echt andere koek. Gelukkig kom ik steeds een stukje verder met de puzzel en ook waar het 'positief denken' betreft, ben ik inmiddels weer een stukje verder.

Het probleem met positief denken is namelijk dat je dit doet met je actieve bewustzijn. Je denken, je logische redenatievermogen en kortetermijngeheugen. Allemaal mooi en wel, maar niet wanneer je bedenkt dat de dingen die je gelooft, jouw 'waarheden' en kaders en de conditionering die je hebt meegekregen, helemaal niet in dat stuk van jouw Zijn – actieve bewustzijn – zijn opgeslagen. Nee, deze geautomatiseerde gedachten, normen en waarden en geloofssystemen, bevinden zich in je onderbewuste. Je onderbewuste is daarbij het stuk waarin dingen geautomatiseerd worden en – niet geheel onbelangrijk – een groot gedeelte van wat je op een dag denkt – tussen de 85 en 95 % - is afkomstig uit dit onderbewuste. Daarmee ontstaat een vervelend mechanisme. Met je actieve bewustzijn, denk je 'ik vind mezelf geweldig en ik hou innig en volledig van mezelf'. Jouw onderbewuste heeft daarover waarschijnlijk een andere 'mening'. Dus je zegt wel tegen jezelf dat je van jezelf houdt, maar op het niveau van het onderbewuste geloof je het helemaal niet. Uiteindelijk veroorzaakt dat frictie en frustratie.

Het is om die reden dat veel mensen 'in gesprek gaan' met hun onderbewuste. En hoewel dat in eerste instantie best wel logisch kan lijken, wordt daarbij vergeten dat, dit onderbewuste helemaal niet een persoonlijkheid is. Het onderbewuste is eigenlijk niet veel meer dan een harde schijf. Een harde schijf waarop ervaringen, inzichten, overtuigingen en bijvoorbeeld aangeleerd gedrag, zijn opgeslagen. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van associatie. Als voorbeeld kun je bijvoorbeeld kijken naar een kind wat nog nooit een kaars gezien heeft. De eerste keer dat, dat kind een kaars ziet, zal het kind die kaars open en onbevangen tegemoet treden. Het kind kijkt, ruikt en voelt aan de kaars. Op een zeker moment zal het kind zich branden aan de vlam. Het kind doet zich pijn en de volgende keer dat dit kind een kaars ziet, zal het de vlam hoogstwaarschijnlijk niet meer aanraken. Op de harde schijf – het onderbewuste van het kind – is nu de associatie opgeslagen dat een vlam – vuur dus – brandt en pijn doet. Soms is de schrikreactie – afhankelijk van het kind – zo groot dat een kind angst krijgt voor alles wat met vlammen en vuur te maken heeft. In de meeste gevallen is het echter zo, dat dit mechanisme – in het geval van bijvoorbeeld vuur – prima werkt. Het kind heeft geleerd dat vuur brandt en pijn kan doen en hoeft daar de volgende keer niet meer bij na te denken.

Van dit mechanisme maken we dan ook regelmatig gebruik, door ons 'gewenst gedag' – vaak door middel van herhaling – aan te leren. Denk maar aan fietsen, autorijden of schaatsen. De eerste paar keer dat je in een auto zit, ben je onhandig en kun je het allemaal niet zo goed overzien. Naarmate je meer ervaring krijgt, gaan de zaken meer en meer als vanzelf. Je hoeft niet meer bij elke handeling na te denken en op een gegeven moment ben je zo ver dat je het meeste op de automatische piloot doet. Wanneer je zelf auto rijdt, herken je vast dat je ergens aankomt en nog wel weet wat voor een leuk gesprek je had, welke liedjes op de radio waren of het nieuws wat je op de radio hoorde, maar hoe je nu in vredesnaam bent aangekomen op de plaats van bestemming is een groot raadsel. Toch is het allemaal goed gegaan. Je bent niet vergeten het gaspedaal in te drukken, te stoppen voor de stoplichten, te remmen als dat nodig was, enzovoort, enzovoort. Je onderbewuste heeft deze taken voor jou waargenomen, zodat jij ruimte had – in je actieve bewustzijn – om een gesprek te voeren, muziek te luisteren of het nieuws in je op te nemen.

Wanneer ik nu weer terugkom op het voorbeeld van de kaars, kun je je voorstellen, dat dit mechanisme niet alleen opgaat wanneer je dingen leert – zoals bijvoorbeeld dat vuur pijn doet – die je 'meehelpen'. Dit mechanisme werkt ook op die manier bij andere ervaringen. Laat staan dat je moeite hebt met relaties. Relaties die je hebt, lopen steevast uit op een fiasco, veroorzaken pijn en eindigen in een desillusie. Ergens in jouw onderbewuste worden deze ervaringen opgeslagen en door middel van associatie is het jouw overtuiging – jouw geloofssysteem – geworden, dat relaties moeizaam en pijnlijk zijn. Dit wil je niet en je gaat er – door middel van bijvoorbeeld positief denken en affirmaties – aan werken om dit anders te maken. Je houdt jezelf voor dat relaties mooi kunnen zijn en wanneer het echt klikt, zal het met de pijn ook zeker meevallen. Daarnaast neem je jezelf voor de volgende keer niet 'thuis te komen' met die tuthola of eikel waar je nu al tientallen keren aangelopen bent. De volgende keer 'kom je thuis' met mr. Of mrs. Right. Yeah right!

Je innerlijk is bepalend voor de dingen die je aantrekt. En hoewel je in je actieve bewustzijn jouw 'maken van de keuze voor de "foute" partner' hebt aangepakt, trekt jouw onderbewuste – 85 tot 95 % van de tijd actief – zich hier helemaal niets van aan. Je denkt wel dat het nu anders zal gaan, maar omdat je geloofssysteem nog steeds hetzelfde is – gebaseerd op al die pijnlijke ervaringen – trek je nog steeds hetzelfde aan. De kans is dus erg groot dat je opnieuw met mr. Eikel of mrs. Tuthola 'thuiskomt' in plaats van met mr. of mrs. Right. Je probeert verandering aan te brengen in je leven, maar op één of andere manier lukt het dus niet. Voor mezelf sprekend, kan ik zeggen dat dit mij meer dan eens heeft gefrustreerd, waarmee er van mijn voornemens 'echt van mijzelf te houden' – wat ik ook weer via affirmaties en dergelijke probeer(de) tot stand te brengen – ook niet veel terecht kwam. (Niet gek want op het niveau van mijn onderbewuste 'weet' ik dat ik het helemaal niet waard ben om zo veel van mezelf te houden. Doe ik dat wel, dan ben ik een egoïst, haantje of welke term daarvoor in het verleden dan ook is gebruikt.) En ook dat levert vervolgens weer frustratie op, waarmee een viscuese cirkel ontstaat. Het positief denken zorgt er in dat geval juist voor dat de dingen alles behalve beter worden.

Een bijkomend probleem is het feit dat de verwerkingssnelheid en multitask-capaciteiten van het onderbewuste – wat ook verantwoordelijk is voor het aansturen van vitale functies als ademhaling en hartfunctie – veel beter ontwikkeld zijn, dan die van je actieve bewustzijn. Daar waar je actieve bewustzijn, moeite heeft met het verwerken van meer dan drie functies of zo – Je bent aan het koken, heb een was aan staan, bent in gedachten bezig met de vergadering van morgen en één van de kinderen komt wat aan je vragen. Dan is de kans groot dat je die vraag niet fatsoenlijk kunt beantwoorden en aangeeft dat het kind de vraag later nog maar eens moet stellen – is het onderbewuste in staat om tig functies tegelijkertijd uit te voeren. Naast het feit dat je blijft ademhalen, je hart blijft kloppen en je stofwisseling gewoon zijn gang gaat, kun je ook nog op de automatische piloot van A naar B rijden bijvoorbeeld. Wanneer jij je actieve bewustzijn bezighoudt met denken (aan de toekomst of het verleden bijvoorbeeld) of handelen (het gesprek in de auto bijvoorbeeld), zal dit onderbewuste een aantal taken overnemen. In het geval van het gesprek in de auto is dat prima, maar het onderbewuste doet dat ook, daar waar het geloofssystemen en overtuigingen betreft.

Wanneer je dus iets wilt veranderen kun je gebruik maken van positief denken en affirmaties. Dit is echter – door de bank genomen – een erg langdurig proces. Uiteindelijk is het wel mogelijk om kernovertuigingen om te buigen, maar dat kost heel veel tijd en energie. Helemaal wanneer het – in tegenstelling tot het leren autorijden – om het afleren ven het ene gedrag en aanleren van ander gedrag – in de vergelijking met de harde schijf, het overschrijven van oude gegevens met nieuwe – te bewerkstelligen. Je houdt jezelf namelijk wat voor, maar dat wordt gelijktijdig gesaboteerd door de eigen kernovertuigingen die in het onderbewuste liggen opgeslagen. Je kunt je bewust worden van een aantal van deze automatische zaken, maar het ombuigen ervan, zonder dat keer op keer opnieuw te moeten doen, is een heel ander verhaal. Dingen veranderen in je gedrag of geloofssysteem is dus veel meer een zaak van het her programmeren van de op 'de harde schijf' opgeslagen software, dan het met je actieve bewustzijn bijsturen er van.

Voor dit her programmeren zijn een aantal technieken beschikbaar. Zelf ben ik nog bezig om een aantal van deze technieken onder de knie te krijgen, uit te proberen en voor mezelf te plaatsen. Wanneer ik zo ver ben, zal ik zeker met een artikel komen waarin ik deze dingen zal uitleggen. Voor nu wil ik het graag hier bij laten. Voor een soort van blik op wat ik bedoel, heb ik hieronder een video (in het Engels) geplaatst waarin over dit fenomeen uitgebreid verslag wordt gedaan. In die context is het tweede gedeelte van de lezing het meest interessant. Daar wordt ook een techniek aangereikt om daadwerkelijk veranderingen – in het onderbewuste – aan te brengen en deze – door het checken van het onderbewuste – veranderingen in geloofssystemen en overtuigingen op het niveau van het onderbewuste, te toetsen.

Wordt zeker vervolgd.....

Lieve groet,

Marcel

 

Bron:Stapuitdematrix

Website en/of domeinnaam united-lightworkers.be te koop. Meer info

enfrdees