Hoewel er nog maar enkele tientallen bewoonbare exoplaneten zijn ontdekt, zeggen wetenschappers dat het universum bezaaid moet zijn met planeten waar planten kunnen groeien. Alleen al in de Melkweg zouden zich 60 miljard dergelijke planeten rond rode dwergsterren kunnen bevinden, zo blijkt uit nieuwe schattingen. Rode dwergen zenden veel minder en veel roder licht uit dan sterren als de zon. Volgens de onderzoekers van de Universiteit van Chicago en de Northwestern University draaien de meeste planeten in de Melkweg rond rode dwergsterren.

Omdat ze veel koeler zijn dan de zon, is de bewoonbare zone rond deze sterren vele malen beter dan ons zonnestelsel, zo beargumenteren ze. De wetenschappers bestudeerden aan de hand van computersimulaties de invloed van wolken op de leefbaarheid van buitenaardse planeten. Wolken in de buurt van rode dwergen verhogen de kans op leven op de planeten. Wolken absorberen warmte waardoor het oppervlak van planeten wordt opgewarmd en vloeibaar water kan worden gevormd. Wellicht is er ook vloeibaar water op deze 60 miljard planeten in de Melkweg die rond rode dwergen draaien. De zone rond rode dwergen is niet te warm of te koud waardoor de kans op leven toeneemt. Het onderzoek is verschenen in het tijdschrift Astrophysical Journal Letters.

Bron: Niburu