Australische wetenschappers hebben berekend dat er alleen al in onze Melkweg honderden miljarden planeten zijn zoals de aarde, waarop levensvormen kunnen bestaan. Die conclusie baseren zij op een aangepaste versie van een vuistregel die ruim 200 jaar geleden voor planeten van ons zonnestelsel werd opgesteld. De onderzoekers hebben de vuistregel, de wet van Titius-Bode, toegepast op 151 zonnestelsels met minstens drie planeten die zijn ontdekt met de Amerikaanse Kepler-ruimtetelescoop. Ze voorspellen dat in al die stelsels nog 228 planeten kunnen worden ontdekt. Daarnaast zouden in elk zonnestelsel gemiddeld twee planeten binnen de bewoonbare zone van hun ster te vinden zijn.

kepler-planeten-melkweg

Met de Kepler-telescoop zijn veel exoplaneten gevonden die relatief dicht bij hun sterren staan. Het oppervlak van deze planeten is daardoor vaak te heet om leven te kunnen bevatten. Maar uit de nieuwe analyse blijkt dat rond elke ster in de Melkweg ook planeten draaien die in een minder hete zone liggen en waar dus, net als op de aarde, wel levensvormen kunnen bestaan.

“De ingrediënten voor leven zijn overvloedig in ons zonnestelsel en nu weten we dat ook bewoonbare omgevingen in overvloed voorkomen,” zei hoofdonderzoeker Charley Lineweaver van de Australian National University.

Het onderzoek is verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Bron : 9fornews