Net een week nadat astronomen dapper verklaren dat ze binnen een jaar een planeet zullen vinden die vergelijkbaar is met de aarde komt het bericht dat deze nu is gevonden. Het lijkt erop dat de mensheid nu in sneltreinvaart wordt voorbereid op het bestaan van buitenaards leven. Het heeft nog niet een echt charmante naam: KOI 172.02. De letters betekenen dat het een object is dat ontdekt is door de Kepler telescoop (Kepler Object of Interest). Ondanks de naam is het een planeet die tot nu toe het meest lijkt op de aarde. Er zijn wat kleine verschillen. Ze is ongeveer 50 procent groter dan de aarde en bevindt zich in een omloopbaan van een ster die lijkt op onze zon en dat op een afstand die het aannemelijk maakt dat het oppervlak van deze planeet bewoonbaar zou zijn.

Een jaar aldaar bestaat uit 242 dagen en ze bevindt zich iets dichterbij haar zon dan onze aarde. Vanwege de grootte van de planeet wordt het nu al “Super Aarde” genoemd.

De astronomen zijn erg enthousiast omdat één van hen, Natalia Batalha van het NASA Ames onderzoekscentrum in Californië, zei, “Wij zijn erg opgewonden omdat dit de eerste bewoonbare superaarde is die wij ontdekt hebben die zich in een omloopbaan bevindt rond een ster die lijkt op de zon. Andere planeten die wij hebben ontdekt hebben een omloopbaan om anderssoortige sterren”.

Dit is toch wel heel spectaculair nieuws en een beetje overweldigend. In oktober ontdekten wij dat het dichtstbijzijnde sterrensysteem diverse planeten bevatte waaronder exemplaren ter grootte van de aarde. Toen, begin januari, meldde het team dat de gegevens analyseert van de Kepler telescoop, dat er 461 nieuw planeten waren ontdekt en dat er alleen al in onze Melkweg meer dan 17 miljard planeten zijn ter grootte van de aarde. Tevens werd er toen vermeld dat ze binnen een jaar een planeet vergelijkbaar met de aarde zouden ontdekken.

Nog niet zo lang geleden wisten we helemaal niet dat er nog andere planeten in ons universum waren en ineens worden de kansen dat er buitenaards leven bestaat enorm vergroot. Volgens de astrofysicus Mario Livio is KOI 172.02 een hele goede kandidaat voor leven. Misschien, zoals hij zegt, niet aan de oppervlakte, maar wellicht wel in de vorm van hele slimme dolfijnen.

Op zich natuurlijk prachtig nieuws, al komt het wel verdacht snel na de aankondiging van iets meer dan een week geleden dat ze binnen een jaar een dergelijke planeet zullen ontdekken.

Gevoelsmatig krijg je dan ook de indruk dat men nu de mensheid versneld wil laten wennen aan het idee dat er met de aarde vergelijkbare planeten in ons heelal zijn en er dus ook buitenaards leven mogelijk is. Als onze inschatting klopt dan is dit nieuws de voorbode van nog veel meer spectaculaire onthullingen.

Bron : Niburu