Met dit artikel wil ik u geen zand in de ogen strooien of ergens de ogen mee uitsteken. Wel wil ik u voor ogen houden dat u uw ogen de kost kunt geven zodat dit artikel u de ogen opent. Je ogen zijn de spiegels van je ziel. De ogen weerspiegelen wie je bent en hoe jij je voelt. Problemen met de ogen zijn altijd het gevolg van een dieper liggende oorzaak en ontstaan niet zomaar of bij toeval. Als je al een tijdje een bril draagt zullen je ogen waarschijnlijk langzaam achteruit zijn gegaan en/of ben je er afhankelijk van geworden. Dit artikel geeft je de mogelijkheid om meer bewust van je ogen te worden en te ontdekken hoe je op een natuurlijke wijze beter kunt zien. Zet je bril af en geloof je eigen ogen.

 



Het oog is een geavanceerd optisch orgaan. Geen ander zintuig is zo veelomvattend. Het laat ons zien hoe onze wereld is en wie we zelf zijn. Zien is een ingewikkeld en creatief proces dat niet alleen met onze ogen gebeurt. Waarnemen doen we slechts voor een klein deel met onze ogen (20%) en voor het merendeel in de verschillende visuele centra in onze hersenen (80%). De beelden van onze beide ogen zijn verschillend. In onze visuele cortex worden de twee beelden samengebracht in één waarneming. Deze waarneming is een subjectief proces. De mentale instelling met betrekking tot jouw eigen geloof over hoe je kunt zien is van wezenlijk belang omdat het een activiteit van de rechterhersenhelft is. Onze problemen met zien duiden op een leven dat niet in balans is met de natuur. In de westerse maatschappij, die overheerst wordt door het mannelijk denken, is het overgrote deel van de brildragers bijziend.

De meest voorkomende oogafwijkingen zijn bijziendheid, verziendheid, ouderdoms-verziendheid en de cilinderafwijkingen. Dit zijn zogenaamde refractieafwijkingen. Bijziendheid wordt veroorzaakt doordat de oogbol vervormd en te lang geworden is door overspanning en verkrampte oogspieren. Bij verziendhied is de oogbol te kort geworden. De oorzaak van ouderdomsverziendheid is onduidelijk. Het zou met onze voeding en het afschermen van het licht te maken kunnen hebben. Een cylinderafwijking wordt veroorzaakt door een vervormde oogbol van een deukje in het hoornvlies. Deze laatste afwijking komt het meeste voor bij mensen die bijziend zijn.

De Chinezen weten al heel lang dat onze beide hersenhelften verschillende karakteristieken hebben die elkaar volmaakt aanvullen. Samen zijn ze één. Ze noemen deze hersenhelften, yin en yang. Fysiek is het zo dat de rechterhersenhelft de linkerkant van het lichaam bestuurt en de linkerhersenhelft de rechterkant. Er zijn ook activiteiten waar we beide hersenhelften gebruiken.

De linkerhersenhelft staat voor het mannelijke, techniek, rechthoek, computers, agressie, introvert, rationeel, digitaal, productiviteit en dergelijke. De mensen die een voorkeur hebben voor deze hersenhelft, worden meestal zoals al eerder gezegd bijziend. Bijziend wil zeggen dat ze alleen dichtbij nog scherp zien, dat past bij hun geaardheid.

De rechterhersenhelft staat voor het vrouwelijke, kunst, intuïtie, extrovert, gevoel, creativiteit, zorg en dergelijke. Zo iemand wordt meestal verziend. Hij of zij kan dan op afstand goed zien en heeft belangstelling voor de wereld om zich/haar heen.

Bij veel mensen blijkt één oog dominant te zijn en dat correpondeert dan meestal weer met de dominante hersenhelft. Is je linkerhersenhelft dominant dan is de kans groot dat je rechteroog dominant is.

Met een eenvoudige oefening kun je nagaan welk oog dominant is. Uit de informatie die de hersenen van beide ogen krijgen wordt één beeld samengesteld. Hoe kleiner het verschil in beide beelden, hoe minder energie het kost om er één beeld van te maken. Er zijn echter ook mensen waar geen van beide ogen echt dominant is. Dit zijn over het algemeen mensen die redelijk in balans zijn. 

Bij problemen met onze ogen gaan we naar een oogarts of opticien. In de meeste gevallen kopen we een bril en lijken de problemen opgelost. We verhelpen helaas dan alleen de symptomen en niet de onderliggende oorzaak. Het behandelen van de oorzaak kost echter meer aandacht en geduld. Er is namelijk een alternatief voor de bril. 

Een wazig zicht is een signaal is van ons lichaam. Blijkbaar doen we dan iets wat het natuurlijke zicht belemmert. Om de waas op te heffen dienen we terug te gaan naar de natuurlijke zie-gewoontes. We zorgen voor ontspanning van lichaam en geest om de spanning van het visuele systeem op te heffen. Hiervoor zijn drie natruurlijke manieren:


Palmeren

Palmeren is het afdekken van je gesloten ogen door je handen tegen je gezicht te houden. Dit is rustgevend en ontspannend voor ogen en geest! Je maakt hierbij gebruik van de genezende energie van je handpalmen. Van nature gebruiken we deze energie al veelvuldig. Bouw de energie op in je handpalmen door de aandacht erop te richten. Maak een kommetje van je handen en zet beide handen over je ogen zodat de vingers elkaar op je voorhoofd kruisen. Houdt de ogen gesloten en adem door de neus. Richt je aandacht op rustig en gelijkmatig ademhalen. Visualiseer een stroom van gekleurd sprankelend licht die vanuit de handpalmen naar je ogen stroomt. Laat dit licht via je hersenen, nek, schouders en je armen weer terug naar je handen stromen. En laat het licht zo een tijdje rondcirkelen. Palmeren is elk moment van de dag ontspannend voor je ogen. Als je vermoeid wordt door computeren of lezen is het een goed idee om het op z’n minst één keer per uur een paar minuutjes te doen. Of maak er een vaste gewoonte van dat je twee keer per dag wat langer palmeert. Hoe meer tijd je erin steekt, hoe beter de resultaten.


Zonnen

Zonlicht doet wonderen, ook voor je ogen. Zonnen doe je door met je ogen dicht je gezicht naar de zon te wenden en te genieten van de warmte en het licht. Het is één van de eenvoudigste en prettigste manieren om beter te gaan zien. Alles lijkt toch mooier, vrolijker, helderder en scherper als de zon schijnt? Je ziet letterlijk beter dan wanneer het bewolkt is of regent. Mensen die moeite hebben met het lezen van kleine letters kunnen dit vaak wel in het volle zonlicht. Maar weet je dat het zonlicht je ook helpt om je zicht duurzaam te verbeteren? Zeker als je het licht rechtstreeks op je gesloten oogleden laat schijnen.

Het met je ogen dicht naar de zon toe draaien heeft de volgende voordelen:

Het licht van de zon prikkelt de zenuwen in het netvlies en daardoor neemt de bloedsomloop toe. Zelfs na een korte tijd zul je al merken dat je scherper ziet en dat de kleuren helderder zijn. Je went steeds meer aan het licht waardoor een zonnebril overbodig wordt. Het zonlicht met zijn uv-stralen stuurt via je ogen je stofwisseling en hormoonhuis-houding aan.  Na het zonnen voelen je ogen prettig aan en ben je opgeladen door de energie van de zon.


Hoe zon je goed?

Ga in de zon zitten, sluit je ogen en richt je gezicht naar de zon. Zwaai je hoofd rustig en langzaam heen en weer door de zon. Als het licht in het begin te fel voor je is, kun je onder een boom gaan zitten en het licht laten filteren door de bladeren. Je kunt ook je hoofd een beetje van de zon afwenden en steeds een stukje verder naar de zon toe draaien. Het is belangrijk dat je je ontspant en van het licht geniet. Je zult er snel aan wennen, voor je het weet kun je je rechtstreeks naar de zon richten. Door het zwaaien laat je het hele netvlies profiteren van het licht. Het zonnebaden van de ogen doe je het liefst buiten, zo profiteer je van het volle spectrum van het zonlicht. De beste tijd is ’s ochtends of aan het eind van de middag. De zon staat dan lager aan de hemel en het licht is niet zo fel. Als er geen zon is kan je ook voor een sterke lamp gaan zitten.

In het volle zonlicht is een paar minuten zonnen per keer voldoende. Voor een lamp kun je het wat langer doen. Het is belangrijk dat je het plezierig vindt.

Zonlicht is net zo noodzakelijk voor de ogen als rust en ontspanning. Begin de dag – wanneer mogelijk – met de gesloten ogen bloot te stellen aan de zon. Slechts een paar minuten per keer helpen al. Raak gewend aan het sterke licht van de zon door het te laten schijnen op je gesloten oogleden. Het is goed je hoofd tegelijkertijd licht heen en weer te bewegen om spanning te voorkomen. Men kan niet te veel zonnen.

Onze ogen zijn organen van licht, ze hebben natuurlijk licht nodig om goed te functioneren. Het zonnebaden van de ogen, zoals hier beschreven, heeft alleen maar voordelen. We worden met z'n allen best wel bang gemaakt voor zonlicht. Maar deze manier van zonnen heeft, voor zover bekend,  nog nooit voor wie dan ook nadelige gevolgen gehad.


Zwaaien

Zwaaien is het ritmisch heen en weer bewegen van je lichaam. Het brengt de beweging terug in je ogen en is heerlijk ontspannend voor lichaam en geest. Bovendien helpt het je het staren en verstarren los te laten. Veel mensen hebben een verkeerde kijkgewoonte ontwikkeld door langere tijd voor zich uit te staren bij autorijden, tv of pc kijken. Er is niets mis mee om te staren, maar langere tijd staren blijkt ongezond te zijn. Voor goed functionerende ogen heb je veel beweging nodig én dat je met je aandacht bij datgene bent waar je naar kijkt.

Je doet het als volgt. Zorg dat je ontspannen in de kamer staat met je gezicht naar het raam. Je voeten staan een eindje uit elkaar  op schouderbreedte, je knieën zijn licht gebogen, je armen hangen losjes langs je lichaam. Adem vanuit de buik en knipper regelmatig. Draai je lichaam met hoofd, romp en armen langzaam naar links. Je verplaatst je gewicht op je linkervoet en tegelijkertijd gaat de rechterhiel iets van de vloer. Je schouders staan nu evenwijdig aan de linkermuur. Daarna draai je naar rechts totdat je schouders evenwijdig zijn aan de rechtermuur, je verplaatst je gewicht naar je rechtervoet; je linkerhiel gaat omhoog. Je hoofd en ogen draaien mee met je lichaam. Je maakt zo telkens een halve cirkel. Als je dit gemakkelijk, vloeiend en zonder inspanning beoefent, zonder te willen focussen op de voorwerpen die je ziet, merk je al snel dat de zwaai de spanning in spieren en zenuwen laat verdwijnen. Om het makkelijker te maken stel je je voor dat er op ooghoogte een richel over de muur loopt. Volg met je ogen de richel in een vloeiende beweging.

Mensen die wazig zien hebben over het algemeen de neiging om veel te lang op een punt te fixeren. Terwijl je ogen het beste zien als ze voortdurend verspringen van het ene punt naar het andere. Het doel van de zwaai is dan ook het loslaten van de gewoonte om ergens op vast te klikken, ergens op te fixeren. Door je blik zo te laten 'glijden' maken je ogen vanzelf kleine schokjes of kleine oogbewegingen. Hoe meer beweging in je ogen des te beter je gaat zien. Doordat je zelf heen en weer beweegt lijkt het alsof alles om je heen ook beweegt. Bewegende beelden zijn heel plezierig voor je ogen en maken het onmogelijk te verstarren. Wist je dat door te wennen aan deze tegengestelde bewegingen wagenziekte en zeeziekte verdwijnen?

Als je regelmatig ’s morgens opstaat met vermoeide ogen heb je grote kans dat je ogen, zelfs in je slaap, gespannen zijn. Door vijftig keer of meer te zwaaien voor het naar bed gaan voorkom je oogspanning tijdens de slaap. Als je vlak na het opstaan ook zo’n vijftig keer de zwaai doet begin je de dag goed.

De zwaai leidt vaak, juist uitgevoerd, tot een directe verbetering van het zicht. Gun jezelf de tijd om de zwaai goed aan te leren en doe hem iedere dag.

Bij veel mensen begint wazig zien al op jonge leeftijd. Kinderen krijgen gebeurtenissen te verwerken die ze emotioneel niet aankunnen en die opvoeders niet altijd zien omdat het niet herkend of onderkend wordt. Emoties die niet geuit worden kunnen zich vastzetten en een blokkade veroorzaken. Dit kan voor allerlei lichamelijke en geestelijke afwijkingen zorgen. Een kind kan bijvoorbeeld gedragsproblemen vertonen of oogproblemen krijgen. Het kan wazig gaan zien, scheel kijken of een lui oog krijgen. Als vervolgens de oogarts een bril voorschrijft of het oog operatief rechtzet wordt er aan de emotionele problemen voorbij gegaan. Emoties zoeken toch altijd een uitweg. De meeste personen gaan door het dragen van een bril na verloop van tijd steeds slechter zien.

Wanneer ouders begrijpen dat hun kinderen alleen maar re-ageren in plaats van ageren kunnen ze veranderen. Sommige ouders hebben angst om naar hun eigen verleden te kijken. Ze zijn bang dat oude, pijnlijke dingen weer naar boven komen. Velen denken ook dat ze dit al lang geleden afgesloten hebben maar hebben niet in de gaten dat ze dit niet verwerkt hebben. Verwerken is heel wat anders dan afsluiten. Kinderen zijn de zwakste schakel in het gezinssyteem. Wanneer je je eigen lasten niet draagt zijn kinderen geneigd deze over te nemen.

Onze ogen zijn de meest gevoelige organen van het lichaam.  Vandaar dat in onze huidige samenleving zo veel mensen er problemen mee hebben. We zijn erg ver van onze natuurlijke manier van leven afgedwaald. Onze ogen zijn ook de organen van het licht. Onder invloed van zonlicht hebben ze zich al duizenden jaren ontwikkeld. Bij de oorspronkelijke bewoners van Australië, de Aboriginals, is de bril onbekend, ze hebben hem ook niet nodig omdat ze volledig in balans met de natuur leven.

De westerse mens leeft weinig buiten en schermt zich af voor de zon met zonnebril en zonnecrème. Dit zorgt met name bij ouderen die weinig zonlicht genieten voor veel chronische ziekten.

Zonlicht is een bron van energie. Ons visueel systeem heeft het volle spectrum van het licht nodig om gezond te blijven. Het zonlicht raakt ons netvlies waar het wordt omgezet in electrochemische energie. Deze lichtenergie verplaatst zich naar het visuele centrum in de hersenschors waar de waarneming wordt gevormd. Lichtenergie gaat van daaruit naar de hypothalamus, die licht doorzendt naar onze endocriene klieren zoals de pijnappelklier, hypofyse, schildlier, zwezerik, bijnieren en eierstokken of teelballen. Het goed functioneren van de hypothalamus is sterk afhankelijk van de kwaliteit en de hoeveelheid van licht die via de ogen binnenkomt. Een voorbeeld is de pijnappelklier die ons bioritme regelt. Wanneer het donker wordt scheidt hij melatonine af waardoor je slaperig wordt. Wanneer het weer licht wordt stopt deze productie en zijn we niet meer slaperig. Vandaar dat je in de winter meer slaapt. Zonnebaden en zonnestaren (www.sungazing.eu)zijn zeer gezond mits goed toegepast.

Maak er geen gewoonte van om altijd een bril of zonnebril te dragen; zorg voor voldoende zonlicht; eet volwaardige en gezonde voeding; voorkom te ingespannen en te lang naar beeldschermen kijken; stop het gebruik van stimulerende en verslavende middelen; verminder stress en zorg voor voldoende ontspanning.

Dit zijn een aantal factoren die onze ogen positief beïnvloeden. Wees hiervan bewust en heb er meer aandacht voor .

Wanneer je jouw levenswijze verandert zal jouw zienswijze mee veranderen of wanneer je jouw zienswijze verandert zal automatisch jouw levenswijze veranderen.


In Licht en Liefde, Yatri Kramp

www.indiansummer.nu


Ps

Zonnebrillen en zonnebrandmiddelen zijn gevaarlijke producten voor de gezondheid omdat ze de opname van ultraviolette stralen blokkeren. Als je je ogen onvoldoende blootstelt aan ultraviolet licht, kan dit ernstige gevolgen hebben voor je huid en zelfs levensbedreigend zijn. Zonnebrillen blokkeren belangrijke stralen van het lichtspectrum die het lichaam nodig heeft voor onmisbare biologische functies. De genezende stralen van de zon hebben dan geen effect. Iedereen die te weinig zon krijgt, wordt zwak en ondervindt als gevolg daarvan geestelijke en fysieke problemen. Het lichaam heeft ultraviolette stralen nodig om vitamine-D aan te maken. Vitamine-D tekort wordt in verband gebracht met depressie, prostaatkanker, borstkanker, osteoporose, vatbaar worden voor de ziekte van Lyme en vrijwel elke andere degeneratieve aandoening. Blootstelling aan de zon kan dus vele vormen van kanker voorkomen. Het dragen van een zonnebril, een gewone bril en/of contactlenzen zorgt voor een groot deel voor bepaalde degeneratieve oogaandoeningen. De meeste mensen die regelmatig een zonnebril dragen maken melding van een steeds zwakker wordend gezichtsvermogen. 

Ultraviolet licht verbetert de weerstand van de huid; verbetert het zuurstoftransport in het bloed; verbetert hartprestaties (indien  nodig); leidt tot meer energie (uithoudingsvermogen en spierkracht); leidt tot betere uitslagen van een elektrocardiogram; leidt tot grotere aanmaak van geslachtshormonen; verhoogt de weerstand tegen infecties; verhoogt de glycogeenopslag in de lever; verhoogt stressbehendigheid en vermindert depressie; verlaagt de bloeddruk en hartslag in rust; verlaagt (indien nodig) cholesterol en brengt de bloedsuikerspiegel in balans. Dit laatste is wetenschappelijke bewezen.

 

Bron : Bovendien

 

 

 

Website en/of domeinnaam united-lightworkers.be te koop. Meer info

enfrdees