Gezonde Voeding

Gezonde Voeding
Uw gezondheid, het belangrijkste van heel uw leven hier op aarde. Hier krijgt een een mooi overzicht van verschillende groenten, kruiden en producten, die goed zijn om uw gezond lichaam te geven.

margarine

Waarom liggen supermarkten vol met margarine, een kunstmatige substantie die bestaat uit additieven en goedkope oliën? Zonder kleurstoffen is margarine niet zachtgeel, maar donkergrijs. Er komt steeds meer bewijs dat het advies over hartziekten, cholesterol en de consumptie van vet en oliën is gebaseerd op leugens en misleiding. We zijn onterecht gaan denken dat margarine beter voor ons zou zijn dan boter. Het ontbijt is tientallen jaren geruïneerd door behulpzame huisvrouwen die met goede bedoelingen margarine op de boterhammen van hun echtgenoten en kinderen smeerden.

Dat het drinken van groene thee en een matig rode wijn goed is voor de gezondheid, is al langer bekend. Nieuw onderzoek toont nu ook aan dat stoffen in die twee drankjes belangrijke stappen in de keten van de aandoening van Alzheimer kunnen onderbreken. In laboratoriumexperimenten konden de onderzoekers schadelijke groepjes van eiwitten die zich aan de zenuwcellen ter hoogte van de hersenen vasthaken waardoor die uiteindelijk afsterven, identificeren.

Mensen die veel groenten en fruit eten, zijn vaak optimistischer over de toekomst. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek. Wetenschappers ontdekten dat optimisten een hoger carotenoïdegehalte in hun bloed hebben, een stof die we uit plantaardige voeding halen. Een veelvoorkomende carotenoïde is bètacaroteen, een kleurstof die in hoge mate aanwezig is in oranje groenten en fruit en in groene bladgroenten. Eerdere studies toonden al aan dat een hoog antioxidantengehalte, waar carotenoïden een vorm van zijn, kan wijzen op een goede gezondheid. Antioxidanten gaan namelijk de productie van vrije radicalen tegen, die cellen kunnen beschadigen en kunnen leiden tot ziektes.

Groenten zijn gezond. Maar er is er eentje die meer dan de anderen de kop opsteekt in de pers. Dat is broccoli. Verse broccoli is de gezondste groente van allemaal, dat mogen we zeker besluiten als we de persartikelen doorsnuffelen. Van enkele relevante persartikelen voor de verschillende gezondheidsaspecten van broccoli vindt u hier een samenvatting. Als je trouwens even zoekt op het internet dan zie je dat broccoli steeds bovenaan te vinden is in lijstjes met gezonde voedingsmiddelen.

Als je ervoor wil zorgen dat het eten van vettig voedsel geen sporen nalaat op je lichaam, dan drink je na het eten best een kopje groene thee. Onderzoek toont namelijk aan dat de gewichtstoename daardoor aanzienlijk vertraagt. Die eigenschap heeft groene thee te danken aan het bestanddeel epigallocatechin-3-gallate (EGCG), een soort flavanoïde die we ook terugvinden in wijn, cacao, bessen en groenten.

Het onderwerp vetten is gecompliceerd, maar wel de moeite waard om er wat vanaf te weten. Goede vetzuren spelen namelijk een sleutelrol in de weg naar een optimale gezondheid. Elke lichaamscel is opgebouwd uit onder meer vet en cholesterol. Als je de verkeerde vetten neemt, of vetten verkeerd behandelt dan kan je je lichaam daarmee schaden. Celwanden zijn permeabel, oftewel semi doorlaatbaar. De cel kan via de celwand zuurstof, glucose en voedingsstoffen opnemen en ook afvalstoffen (toxines en koolzuurdioxide) weer kwijtraken. Wanneer je veel slechte vetten eet, kun je dit proces verstoren en zal je vatbaarder worden voor ziekten.

Calcium, ook wel kalk genoemd, is zeer belangrijk voor het menselijk lichaam. Een volwassen persoon heeft al gauw zo’n 1,5 kilo aan calcium bij zich, waarvan 99% voorkomt in de botten en tanden. De rest is te vinden in de spieren, het bloed en de organen. Naast dat kalk nodig is voor het skelet speelt het ook een rol bij de regulatie van de bloeddruk, bloedstollingsprocessen en de zenuwprikkeloverdracht. Vitamine D is van cruciaal belang voor de opname van kalk.

Website en/of domeinnaam united-lightworkers.be te koop. Meer info

enfrdees