Bananen hebben de naam van dikmakers, maar zijn voor de hersenen en spieren superfoods. Bananen bevatten naast drie natuurlijke suikers (sucrose, fructose en glucose) ook nog vezels die de suikers afremmen waardoor het effect op de suikerspiegel minder is dan brood of gekookte aardappelen/rijst. Waar is een banaan nog meer goed voor? Depressies: Een banaan bevat de stof tryptofaan, een eiwit dat je lichaam omzet naar serotoninen. Deze stof ontspant, verbetert je stemming en geeft je een goed gevoel.PMS: Bananen bevatten de vitamine B6. Deze reguleert de bloedsuikerhoogte en heeft een direct effect op je stemmingen.

 

 

Bananen

Bloedarmoede: De banaan is rijk aan ijzer. Dit stimuleert de productie van hemoglobine in het bloed wat dus gunstig is bij mensen en zeker kinderen met bloedarmoede.

Bloeddruk: Deze tropische vrucht bevat veel kalium, de tegenhanger van natrium (zout) en is dus perfect voor het verbeteren van je bloeddruk. De Amerikaanse FDA staat zelfs toe dat de bananenindustrie claims mag doen m.b.t. bloeddruk en hartaanvallen.
 
Hersenen: 200 studenten op Twickenham (Middlesex) school kregen bananen bij het ontbijt, tussendoortje en bij de lunch tijdens examens om hun hersenkracht te versterken. Onderzoek toonde aan dat de kaliumrijke vrucht de scholieren alerter maakte.
 
Constipatie: De vezels in de banaan kunnen helpen bij een natuurlijke stoelgang.
 
Katers: De snelste manier om een kater te verhelpen is een bananenmilkshake die gezoet wordt met honing. De banaan kalmeert de maag, met de help van honing worden de uitgeputte bloedsuikers opgepept en de melk zorgt voor extra vocht in je lichaam dat uitgedroogd is door de alcohol. Drink voor het slapen gaan extra water met een paar druppels citroen om je lever te helpen met de afbraak van het alcohol.
 
Hartbrand: De banaan is basisch en ideaal om zuurproblemen op te lossen.
 
Muggenbeten: Bewerk de gestoken huid met de binnenkant van de schil. Hiermee verminder je de zwelling en irritatie.
 
Zenuwen: Bananen zijn rijk aan B-vitamines. Deze kalmeren samen met magnesium de zenuwen. Mensen die snel gestrest zijn, hebben een hogere behoefte aan B-vitamines en magnesium. Houdt deze dus in de gaten. Magnesium zit in noten, groene groenten, chocolade en zongedroogd zeezout.
 
Maagzweer: De banaan is heel nuttig bij problemen met de maag, kan rauw gegeten worden, neutraliseert overdadig zuur en voorkomt zo irritatie aan de maagwand.
 
Temperatuurcontrole: In vele culturen wordt dit “verkoelende fruit” gebruikt om zowel de fysieke als de emotionele temperatuur laag te houden, met name bij zwangere vrouwen.
 
Roken: Doordat de banaan B-vitamines, magnesium en kalium bevat is het een handige hulp bij mensen die af willen kicken van nicotine.
 
Stress: Kalium is een cruciaal mineraal. Het helpt de hartslag te verbeteren, stuurt zuurstof naar de hersenen en regelt de vochthuishouding. Natrium (zout) houdt vocht vast terwijl kalium juist vrijgeeft. En juist bij stress is ons kalium niveau vaak verlaagd.
 
Beroertes: Volgens een studie in The New England Journal of Medicine, kunnen bananen in je dieet de kans op een beroerte met 40% verkleinen.
 
Wratten: zoek je een natuurlijk alternatief, bindt dan een stuk schil met een pleister met de binnenkant van de schil op de wrat.
 
Kortom de banaan is een vrucht die de moeite waard is. Vergeleken met een appel heeft hij 4 keer de eiwitten, 2 keer zoveel koolhydraten, 3 keer zoveel fosfor, 5 keer zoveel vitamine A en ijzer en twee keer zoveel vitamines en mineralen. Ik zorg altijd voor een flinke hoeveelheid bananen in huis. Een deel om zo op te eten, een deel om in smoothies te verwerken en een deel om mee te bakken. Hele rijpe bananen zijn heerlijk zoet en geven je baksels een lekkere smaak zonder dat je nog andere zoetmiddelen nodig hebt! Twee vliegen in een klap!
 
Leuke post? Blijf in de toekomst op de hoogte van dit soort artikelen en word lid van onze gratis wekelijkse Nieuwsbrief!
 
 
 

Website en/of domeinnaam united-lightworkers.be te koop. Meer info

enfrdees