Het is al heel lang bekend, dat teveel zout, slecht voor het lichaam is. Het is zelfs zo dat 85% van de Nederlandse bevolking teveel zout binnenkrijgt. Volwassen mogen eigenlijk niet meer dan 6 gram zout per dag binnen krijgen. Mannen eten 9.9 gram zout per dag en vrouwen 7.5 gram zout per dag. Dit kan dus zorgen voor een hoge bloeddruk , een grotere kans op hart- en vaatziekten, nierziekten, maagkanker en botontkalking. Het wordt dus echt tijd om te minderen met zout.  Het meeste zout dat we binnenkrijgen zit in het eten en drinken wat wij kopen. In brood, vleesproducten, kaas, kant en klare maaltijden, pizza’s, soepen, sauzen, hartige snacks, roomijs, koekjes en gebak zit ontzettend veel zout.

 

Zout

Het is dus raadzaam, om de etiketten heel goed na te lezen. 20% van het zout voegen wij zelf toe.

1. In plaats van zout, kun je ook smaak toevoegen met verse of gedroogde kruiden, knoflook, gember, citrusvruchten, azijn en wijn. Ook met zwarte peper, kurkuma, gember, basilicum, chilipepers, kaneel en citroensap kun je meer smaak toevoegen aan je gerechten.

2. Ook door het gebruik van gezonde vetten kun je smaak geven aan je gerechten. Denk hierbij maar eens aan geroosterde noten en avocado’s, olijfolie, koolzaadolie of sesamolie.


Zout



3. Door producten aan te braden of te fruiten, geef je ook veel meer smaak. Ook bij het roosteren van groenten krijg je veel meer smaak.

4. Eet ook wat vaker seizoensgebonden producten rechtstreeks bij de boer. Veelal zijn dit biologische producten, zo weet je precies wat er in je eten zit.

Op deze manieren kun je een start maken voor een gezonder leven!

 

Bron: Budgi

 

Website en/of domeinnaam united-lightworkers.be te koop. Meer info

enfrdees